Tuesday, October 21, 2014
Reklame Analyse
Siste Tirsdag fikk vi reklame og vi skulle analysere reklamen vi fikk i grupper som vi blei delt i. Dermed skulle vi presentere det foran resten av klassen.
Dette er selve reklamenen vi fikk utdelt:
Dette er analyseringen vår / manus til presentasjon:
Innledning
Her ser vi en reklame for madrass-merket Comforta, hvor mottoet deres er: «Sleep Like It Used To Be». Her er meningen at man sover som en baby når man sover på disse madrassene. Målgruppen er nok for voksne, ettersom det er de som som regel kjøper inn senger. De skal nok se denne reklamen og tenke at de selger gode madrasser her. Vi finner lite støy i bildet, og budskapet kommer bra og enkelt fram. I sammenheng med kommunokasjonsmodellen, kan vi se på merket Comforta som senderen. De sender ut denne reklamen, kanskje på internett, aviser eller på gater. Mottakere blir menneskene som ser denne reklamen.
Beskrivelse
Vi ser en baby i voksenpysjamas som ligger og sover i en seng. Han holder en bok og brillene har falt ned.
Utredning
Det første man legger merke til er at en lys baby med brunt, kort hår, kanskje rundt 1 år gammel, som ligger og sover på ryggen. Hodet ligger på skakke, og han har brune lesebriller som har falt av. Babyen ligger i en beige, grå og hvit, vertikaltstripet pysjamas som er alt for stor. Den har grå knapper og en lomme på venstre side. På brystet/i hånda har han en rød bok som han har komt ca. halvveis i. Fargene som er brukt er rolige, men man reagerer på babyen i bildet. Dette er fordi babyen ikke er størrelsesmessig korrekt i forhold til pysjamasen. Babyen er plassert på midten av bildet.
Tolkning
Tolkningen vår av dette bildet er at når man sover i denne sengen sover man like bra som når man var barn. I denne reklamen har de brukt virkemidler som oppfattes relativt lett, og mottakere ser nok reklamen og tenker at dette er gode madrasser. Man reagerer på babyen i bildet, som gjør at de blir mer interessert og leser reklamen, ser merket og ønsker gjerne å kjøpe av disse.
Vurdering
Denne reklamen er nok rettet mot folk litt eldre enn oss, gjerne fra 20 og over, ettersom det er de som kjøper madrasser. Denne reklamen kan nok være rettet mot hele verden egentlig, men merket er fra Indonesia.
Konklusjon
Comforta har brukt fine og rolige farger i reklamen sin, som passer bra til temaet. De har brukt babyen som et blikkfang for å få oppmerksomhet. Mottoet deres er også veldig bra, fordi man vil jo alltid sove så godt som mulig. Dette merket vil jo selge madrassene sine, og vi synes at budskapet blir formidlet på en bra måte uten støy.
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment